Hósuhogás, hóharang,
hógiling és hógalang,
hótündérnyom, hóözön,
hónyugalom, hóöröm.
Már több mint egy hónapja beköszöntött a tél, legalábbis a naptár szerint, de hógolyózni, hóembert építeni, szánkózni eddig még nemigen volt lehetőségünk. Szóval a hideg évszak örömteli részei bizony még úgy tűnt, hogy váratnak magukra. Ami viszont nem várhatott, hogy kreatívan fedezzük fel a januári természet csodáit és megfigyeljük a héten előforduló különleges jelenségeket. Volt melegebb, napos idő és volt hideg idő, amikor fáztunk kint, amikor látszott a leheletünk, volt felhős, esős, ónos esős idő, volt párás, ködös idő, amikor nem lehetett nagyon messzire látni, volt szélcsendes és erős szeles idő, illetve volt csodaszép és varázslatos havazásban is részünk. A hó csillogó fehérsége, puhasága, csúszóssága magával ragadta a gyerekeket a hét utolsó napi templomkerti játékos délelőtt során.
Felfedező sétánk során a téli természet jellemző színeinek, formáinak megfigyelése, megbeszélése mellett, az ok-okozati összefüggések megfogalmazásával vizsgáltuk a lombhullató és örökzöld fákat, a füstölő kéményeket, a felhőket az égen, a hőmérséklet és öltözködés alakulását.
A séta után a gyermekek szívesen örökítették meg élményeiket, sokat festettek, rajzoltak, vagy bármi más módon alkottak. Mivel az óvodáskorú kisgyermeket nem tanítjuk sem rajzolni, sem festeni, a mellékelt gyermekmunkák a motiváció, a festészetre szolgáló anyaggal való játék lehetőségeinek kiváló bizonyítékait jelentik, ami a gyermeki produktumokban nyomon követhető volt egész héten.
Kiemelt szempont volt a témák komplex feldolgozása, az élménypedagógia, a sokoldalú megtapasztaltatás. Számos lehetőség adódott a hét folyamán, arra, hogy minél több csatornán, minél több érzékszervükkel, minél többféle módon tapasztalva gyakorolják a bal és jobb irányokat, a forma /a kör, négyzet, téglalap/, és anyagállandóság megfigyelését /különböző formákban vizet fagyasztunk, megfigyelve a mennyiség és a forma változását/.
Versek, mesék, irányított és szabad játékok, feladatok, kísérletek a csoportszobában kialakított laboratóriumban, megfigyelések, beszélgetések: mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy bővüljenek a gyerekek ismeretei az őket körülvevő környezetről, ezúttal a téli évszak témakörében.
A projekt gyakorlati megvalósítása megerősített bennünket, hogy egy olyan témát dolgoztunk fel, amely felkeltette a gyermekekben rejtőző kíváncsiságot, csodálkozást, és kiváló lehetőséget jelentett az önkifejezésre, önmegvalósításra és az örömteli együttlétre is.
A játék, munka, tanulás ötvöződött a gyermekek tevékenységeiben melyről tanúskodjanak a télbe fordult világ KÉPEI: