„Minden tudományok kezdete a rácsodálkozás, hogy a dolgok olyanok, amilyenek. “/Arisztotelész/
Minden évszak más lehetőséget nyújt a megfigyelésre, tapasztalatszerzésre, azok elmélyítésére. Ez a megszerzett tapasztalás segít az ok-okozati összefüggések könnyebb megértésében, az elmélet és a gyakorlat egymásra épülésében. A gyermekek szeretnek kutatni, felfedezni, kísérletezni és kipróbálni magukat különböző projektekben, így aztán a télre való tekintettel, próbáltunk ki néhány igazi téli, jeges kísérletet.
A téli időszak ezen hete jó lehetőség volt arra, hogy a gyerekek tapasztalati úton ismerkedjenek meg a víz különböző tulajdonságaival, halmazállapot változásaival. A gyerekek számos dologra rácsodálkozhattak: a víz fagyásának és a jég tulajdonságainak megfigyelése, megtapasztalása kapcsán, illetve a víz olvadása, az olvadás okainak feltárása, megfigyelése során.
Természetes és mesterséges környezetben mértük a levegő hőmérsékletét, megismerkedtünk a beltéri és kültéri hőmérővel, beszéltünk a télre jellemző jegyekről: zúzmara, dér, jég, jégvirág, hó, köd. Megfigyeltük a levegő áramlását és megismerkedtünk közelebbről a meteorológus foglalkozás feladataival, miközben megfigyeltük és beszéltünk az aktuális napi időjárásról.
A felfedezés izgalma és a meglepetés ereje pozitív megerősítést adott a gyermekeknek, felébresztette a kíváncsiságukat és újabb ismeretek megszerzésére ösztönözte őket.